معرفی کتاب

کتابخانه عمومی آرا

معرفی کتاب

کتابخانه عمومی آرا

معرفی کتاب

۴ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

دیوان خمسه نظامی گنجوی، شاعر بزرگ و داستان‌سرای ایرانی قرن ششم هجری، شش دفتر است و هر یک از شش دفتر او، بنا به درخواست یکی از فرمانروایان زمان به نظم درآمده است.«شرفنامه» را به خواهش اتابک اعظم ملک نصرالدین ابوبکر سلجوقی فرزند اتابک محمد جهان پهلوان سرود ولی تاریخ آغاز و انجام آن معلوم نیست اما از قرار پس از ۵۹۳ هجری به نظم درآمده است. این اثر بخشی از «اسکندرنامه» نظامی است.«اقبال‌نامه» یا خردنامه نیز بخش دیگری از«اسکندرنامه» می باشد و شامل افسانه‌های گوناگون همچون سرگذشت اسکندر و جهانگیری او و حکایات منسوب به بزرگان تاریخی و افسانه‌ای است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۰۰ ، ۱۳:۵۷
lib man

فرهنگ نام‌ها به کوشش پیمان یاریان ، از مجموعه کتاب «کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان»، دربردارنده‌ی تمام اسامی ایرانی و اسلامی است که استفاده‌ی آن در جامعه رواج دارد. در پیشینه و معنای هر یک از این اسامی کوشش بسیاری به عمل آمده است. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «از دیرباز ایرانیان به گزینش نام‌های زیبا با بار معنای خوب که توأم با باورها، اندیشه‌‌ها، ادیان و طبیعت باشد اهمیت می‌‌داده‌‌اند. بیشتر اسم‌‌ها ی ایرانی معنادار و برگرفته از ارزش‌های انسانی و اخلاقیات هستند. نیک ‌ا‌‌ندیشی و پاک‌‌سرشتی بن‌‌مایه تفکری است که والدین باید نام‌های نیکو و شایسته بر فرزندانشان بگذارند، طور ی که آن فرد تا واپسین روزها ی زندگی‌‌اش به سبب نامی که بر او گذارده شده احساس سرافراز ی کند و در جهت نیالودنش خردمندانه گام بردارد و سعی کند نیک‌‌کردار، نیک‌‌گفتار و نیک‌‌پندار باشد. در نهایت عشق به آدمی و نگه‌‌داشتن حرمت او، در انتخاب اسم و چگونگی نام گذاری در هم تنیده شد و اینک ما شاهد مراسم متنوع و ویژه ‌ای در این رابطه هستیم.»

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۰۰ ، ۱۳:۴۹
lib man

کتاب جذاب دختر استالین نوشته رزماری سالیوان ، سرگذشت سوتلانا علیلویوا، دختر دیکتاتور قرن بیستمی، جوزف استالین را از زمان تولد تا لحظه مرگش روایت می‌کند. سوتلانا همه عمر خود را صرف این کرد که از زیر سایه ترسناک پدر بیرون بیاید و این داستان، داستان جنگیدن او برای رهایی از این سایه شر است؛ نوعی از وابستگی خونی که سرنوشتی تلخ را برای انسان رقم می‌زند. او می خواست انسان بماند و مانند همه انسان ها، عشق و آرامش درونی داشته باشد.
رزماری سالیوان پنج سال از عمر خود را برای نوشتن این کتاب صرف کرد و بسیار تحقیق و پژوهش نمود و کتاب درواقع حاصل گفتگوی او با اعضای خانواده، دوستان، آشنایان سوتلانا در نقاط مختف جهان از مسکو و گرجستان گرفته تا هند و بریتانیا و آمریکا است.
کتاب دو جلدی «دختر استالین» از کتاب‌های بسیار موفق زندگی‌نامه‌ای در سال ۲۰۱۶ بوده و جوایز بسیاری را نصیب نویسنده‌اش کرده است؛

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۰۰ ، ۱۴:۱۷
lib man

در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم نوشته علامه طباطبایی ، سعی شده است که تمام انحرافات ماتریالیسم دیالکتیک به طورواضح نمایانده شود. البته ممکن است افرادی که شخصاً بی پایگی این فلسفه را دریافته‌اند به ما اعتراض کنند که بیش از حد لزوم به نقد و ایراد مسائل این فلسفه پرداخته ایم، ولی ما متذکر می شویم که در این جهت ارزش فلسفی و منطقی آن را در نظر نگرفته ایم بلکه از لحاظ اینکه نشریات مربوط به ماتریالیسم دیالکتیک بیش از اندازه در کشور ما منتشر شده و افکار عده نسبتاً زیادی از جوانان را به خود متوجه ساخته و شاید عده ای باشند که واقعاً باور کرده باشند که ماتریالیسم دیالکتیک عالی‌ترین سیستم فلسفی جهان و ثمره مستقیم علوم و خاصیت لا ینفک آنهاست و دوره حکمت الهی سپری شده است، لازم بود که تمام محتویات فلسفی و منطقی این رسالات تجزیه و تحلیل شود تا ارزش واقعی آن به خوبی واضح گردد. این کتاب با همکاری بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید #مرتضی_مطهری تهیه شده است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۰۰ ، ۱۴:۲۱
lib man